لوگوی سورمه ای آمارفکت

آمار مهاجرت و میل آن در بین ایرانیان

آمار درمورد مهاجرت ایرانیان چه می‌گوید؟ آیا واقعا ایرانی‌ها ایران را ترک می‌کنند یا این یک تصور ساختگی مبتنی بر تبلیغات موسسات مهاجرتی، رسانه‌های خارجی و فیلم‌ها و داستان‌ها است؟ آیا واقعا مهاجرت در ایران بیشتر شده و اگر بله، چرا مهاجرت ایرانیان در جهان هر سال بیشتر می‌شود.

دلیل اصلی مهاجرت ایرانیان چیست؟

انگیزه‌ای که یک فرد را به این فکر می‌اندازد که وطن خود را ترک کند و به دیاری دور و غریب برود. می‌تواند دلایل مختلفی اعم از شرایط اقتصادی، شرایط اجتماعی و یا دلایل شخصی داشته باشد. آنچه در این میان برای ایران باقی می‌ماند آمار مهاجرت است که در بلند مدت افت و خیز داشته اما در مجموع رو به صعود بوده است.

یکی از مهم‌ترین دلایل رفتن ایرانیان شرایط اقتصادی است. طوری که بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت ایران در مصاحبه‌ای با شرق می‌گوید: «هر زمان که شرایط اقتصادی و اجتماعی بهتر شود. ما شاهد کاهش خروج ایرانیان از کشور هستیم و برعکس وقتی فشارهای اقتصادی بیشتر می‌شود. ما می‌بینیم که خروج از کشور روند صعودی می‌گیرد.»

وی بیان کرد: در سالنامه ۱۴۰۰ آمار مهاجرت‌ وجود دارد و قابل دسترس است. بر اساس منابع بین‌المللی جمعیت مهاجر ایرانی در دنیا در سال ۱۹۹۰ میلادی، بالغ بر ۸۲۰ هزار نفر بوده است.

این رقم در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۱.۸ میلیون نفر است. در واقع طی ۳۰ سال گذشته جمعیت مهاجران ایرانی ۲.۲ برابر است. البته براساس منابع داخلی (دبیرخانه شورای عالی ایرانیان) جمعیت مهاجران ایرانی خارج از کشور ۴.۰۴ میلیون نفر برآورده شد. که این آمار بر اساس منابع بین المللی قابل راستی آزمایی نیست.

آمار دقیق این بخش را در “آیا واقعا نرخ مهاجرت ایرانیان دوبرابر شده است؟” بخوانید.

در این ویدیو نگاهی داشتیم بر وضعیت مهاجرت ایرانیان در جهان

بیشترین مقاصد ایرانیان برای مهاجرت کدام کشورها هستند؟

براساس منابع بین‌المللی مانند آمار بانک جهانی، امارات متحده عربی با ۴۵۴ هزار نفر در رتبه نخست قرار دارد. بعد از آن آمریکا، کانادا، آلمان، ترکیه و انگلستان قرار دارند. اما براساس آمار شورای عالی ایرانیان در سال ۱۳۹۹، کشور آمریکا با یک میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی رتبه اول را دارد. سپس به ترتیب کانادا، انگلستان، امارات، آلمان، ترکیه و استرالیا در رتبه‌های بعدی هستند.

داغترین آمار را در آمارفکت پیدا کنید