لوگوی سورمه ای آمارفکت

آمار امید به زندگی در ایران | زنان بیشتر عمر می‌کنند یا مردان؟

امید به زندگی

امید به زندگی چیست؟

آمار امید به زندگی (به انگلیسی: Life Expectancy) یا متوسط طول عمر یک شاخص آماری است که نشان‌دهنده‌ی این است که اعضای یک جامعه به‌طور میانگین چقدر عمر می‌کنند یا به عبارت ساده‌تر، انتظار می‌رود افراد چقدر عمر کنند. همان‌طور که گفته شد امید به زندگی را می‌توان به‌عنوان متوسط طول عمر ترجمه کرد. عوامل بسیار زیادی بر متوسط طول عمر یک جامعه تأثیر دارد. سطح بهداشت و درمان یکی از عوامل بسیار مهمی است که باعث افزایش متوسط طول عمر جامعه می‌شوند. به‌طورکلی به نظر می‌رسد متوسط طول عمر زنان در بیشتر جوامع بیشتر از مردان است. در ادامه به بررسی آمارهای مربوط به امید زندگی در ایران و دیگر کشورها می‌پردازیم.

آمار امید به زندگی در بدو تولد ایرانیان:

امید به زندگی در بدو تولد به میانگین سال‌هایی که می‌توان انتظار داشت که یک نوزاد زندگی کند اشاره دارد. در نمودار زیر می‌توانید نرخ متوسط طول عمر در بدو تولد ایرانیان در مقایسه با میانگین جهانی را مشاهده کنید. همان‌طور که مشخص است نرخ متوسط طول عمر چه در ایران چه در جهان همواره رو به افزایش بوده است. نکته‌ی قابل‌توجه نمودار زیر این است که متوسط طول عمر ایرانیان تا سال 1988 ( 1367 شمسی) کمتر از میانگین جهانی بوده است. از پس از پایان جنگ ایران و عراق یعنی سال 1368 تقریباً امید به زندگی در تمامی سال‌ها بیشتر از میانگین جهانی بوده است.

طبق آخرین آمارهای اعلامی بانک جهانی متوسط طول عمر مردم دنیا در سال 2020 جهان 72.7 سال بوده است که این نرخ برای ایران 76.87سال بوده.

مقایسه ایران با دیگر کشورها:

طبق آخرین آمار اعلامی بانک جهانی، پنج کشور برتر در این زمینه را کشورهای آسیایی دارند. می‌توان گفت کشورهای آفریقایی کمترین نرخ را در دنیا دارند. در تصویر زیر می‌توانید نرخ امید به زندگی کشورهای دنیا رو در سال 2019 مشاهده کنید. همان‌طور که مشخص است کشورهای پیشرفته نرخ بیشتری را نسبت به کشورهای غیر پیشرفته دارند و این به سبب بهتر بودن سیستم بهداشتی این کشورها است.

امید به زندگی ایرانیان در مقایسه با دیگر کشورها

آمار امیدبه زندگی در مقایسه با میزان رضایت از زندگی در ایران:

طبق آماری که آمار فکت از بانک جهانی به دست آورده است می‌توانید نمودار مقایسه‌ای امید به زندگی ایرانیان را با رضایت از زندگی آن‌ها را مشاهده کنید. میزان رضایت از زندگی در بازه‌ی 0 تا 10 است. کمترین = 0 و بالاترین = 10

توقع می رود زنان بیشتر عمر کنند یا مردان؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله ذکر شد؛ متوسط طول عمر زنان در سراسر دنیا بیشتر از مردان است البته به‌جز مراکش. ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست و توقع می‌رود زنان ایرانی بیشتر از مردان ایرانی عمر کنند. در نمودار زیر می‌توانید آمار مربوط به مردان، زنان و میانگین جهانی را مشاهده کنید. همان‌طور که مشخص است در تمامی سال‌ها آمارهای مربوط به زنان ایرانی بسیار بیشتر از میانگین جهانی و مردان ایرانی است.

پیش بینی متوسط طول عمر:

همان‌طور که گفته شد متوسط طول عمر با میزان پیشرفته شدن یک کشور رابطه‌ی مستقیم دارد. طبق پیش‌بینی‌هایی که در مورد متوسط طول عمر ایران شده است توقع می‌رود با پیشرفت ایران، امید به زندگی در سال 2070 (1449 شمسی) بتواند به 84.6 سال برسد. برای درک بهتر این عدد به این نکته توجه کنید که امید به زندگی ژاپنی‌ها در سال 2020، 84.6 سال بوده است! در نمودار زیر می‌توانید پیش‌بینی که برای متوسط طول عمر ایرانیان تا سال 2099 شده است را مشاهده کنید.

امید به زندگی در 60 سالگی در مقایسه با امید به زندگی سالم در همین سال:

در نمودار زیر آمارهای مربوط به امید به زندگی و امید به زندگی سالم (سال‌هایی که فرد با سلامتی زندگی کند) را می‌توانید مشاهده کنید. این آمار از سازمان بهداشت جهانی است و توسط آمار فکت جمع‌آوری‌شده است. این آمار مربوط به افراد 60 ساله است و تعداد سال‌هایی که توقع می‌رود زندگی کنند در مقایسه با تعداد سال‌هایی که با سلامت کامل زندگی می‌کنند را نشان می‌دهد. این آمار برای برنامه‌ریزی‌های دولت جهت بهبود وضعیت سالمندان بسیار کارآمد است.

نتیجه گیری:

همان‌طور که گفته شد امید به زندگی یکی از شاخص‌هایی است که نشان می‌دهد یک کشور پیشرفته است یا خیر. برای بهبود این شاخص بهتر است برنامه‌های بلندمدتی برای جامعه در نظر گرفت علاوه بر این با بهبود سیستم بهداشت و درمان می‌توان به بالا رفتن متوسط طول عمر با سرعت بیشتر ازآنچه امروز هست و پیش‌بینی می‌شود امیدوار شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه ی آمارهای اجتماعی می توانید اینجا کلیک کنید.