لوگوی سورمه ای آمارفکت

قیمت مسکن در تهران؛ اجاره یک متر خانه در تهران ماهانه چقدر در می‌آید؟

مسکن از مشکلات عمده جوانان و ساکنان کشور است. متاسفانه هر ساله با افزایش قیمت روبه‌رو است و برای اقشار جامعه دردسر ساز شده.

آمار قیمت مسکن در تهران

با یک بررسی کلی از آمار موجود در رابطه با وضعیت مسکن در تهران متوجه می‌شویم که این موضوع همه گیری بسیار بالایی دارد. مسکن به عنوان یکی از اولین دغدغه‌های جوانان برای ازدواج است. وضعیت مسکن با ورود دلالان و سرمایه گذاران سودجو دچار بحران و از حالت تعادل خارج شُده است.

از زمانی که به مسکن به عنوان یک کالا در راستای سودزایی و درآمد نگاه شد. دلالان با خرید گسترده مسکن، تعادل عرضه و تقاضا را نابود و در این روند ایجاد کردند.

سرمایه‌ گذاران نیز با تزریق پول، انبوه‌سازی و خواباندن سرمایه در مسکن. در پی سود بیشتر و درآمد بهتر بودند که مسکن را به یک بازار تبدیل کردند. بحث انبوه سازی و ساخت آپارتمان‌های متراکم، شاید پاسخگوی نیاز جمعیت یک شهر پرجمعیت مانند تهران باشد و به نوعی مفید واقع شود. اما خالی نگهداشتن ساختمان‌ها و عدم فروش و اجاره واحدهای مسکونی به هوای اینکه در بلند مدت؛ با توجه به میزان تورم. می‌توان آن‌ها را به قیمت بالاتری فروخت التهاب بازار مسکن را شدیدتر کرده و این مشکل را به معضل تبدیل می‌کند.

بازار شدن مسکن تنها به سود افرادی است که نیازی به مسکن ندارند و به این مبحث تنها به چشم سودجویی نگاه می‌کنند. همچنین این وضعیت تنها به ضرر مشتریان واقعی و مردم نیازمند به مسکن است. آنچه آمار از وضعیت مسکن در تهران نشان می‌دهد تورم هر ساله و تشدید این تورم در حالت صعودی هر سال است.

برای دیدن آمار مستاجران در ایران به مقاله “آمار مستاجران در ایران-اجاره مسکن در تهران؛ سخت‌تر و گران‌تر از همه جا” مراجعه کنید.

در این ویدیو نگاهی به آمار قیمت اجاره بهای یک متر مربع واحد مسکونی تهران را در دهه‌های اخیر داشته‌ایم.

منبع آمار: مرکز آمار جمهوری اسلامی ایران